Lock your bags, open your heart! - Reisverslag uit Broekland, Nederland van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu Lock your bags, open your heart! - Reisverslag uit Broekland, Nederland van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu

Lock your bags, open your heart!

Door: Paulien Wijermars

Blijf op de hoogte en volg Paulien

27 December 2014 | Nederland, Broekland

Net de kerstdagen achter de rug, nu richting oud en nieuw en dan… op naar het grote avontuur! Azië 2015!!... Samenvattend is dat heel leuk, bijzonder, een nieuwe uitdaging maar vooral, heel heeeel heeeeeel spannend! Zo spannend dat ik mezelf met regelmaat afvraag waarom ik dit ook alweer ga doen!..

Maar goed, het ticket is geboekt, in Sri Lanka verwachten ze mij en ik ben niet voor niks op ‘visite’ geweest bij de GGD, gewoon gaan dus! En stiekem heb ik er heel veel zin in, als ik maar eenmaal in dat vliegtuig zit. En die dag komt steeds dichterbij, nog maar drie weken.

Op zaterdag 17 januari vlieg ik vanaf Amsterdam naar Sri Lanka met een tussenstop in Kuala Lumpur om uiteindelijk aan te komen in Colombo de hoofdstad van Sri Lanka. Hier wordt ik opgewacht door een medewerker van de organisatie ‘Work the World’ waarvoor ik als verpleegkundige ga werken. Ja, daar sta je dan alleen op het vliegveld, gelukkig heb ik een leuk shirtje opgestuurd gekregen van de organisatie die ik aan mag (heel attent) en die de medewerker van hun ook aanheeft! Hoe slim bedacht, als ik ze nu niet meer ga herkennen kan ik beter meteen huiswaarts keren want dan ga ik me de rest van de reis ook niet als zelfstandige redden! Maar ergens heb ik daar dan wel weer vertrouwen in! Dan nog ongeveer 3 uur in de auto om van Colombo naar Kandy te reizen waar ik in het ziekenhuis zal gaan werken.

In Sri Lanka ga ik dus als verpleegkundige aan de slag, ik heb dan net een week mijn diploma op zak dus mijn skills worden meteen op de proef gesteld, ik ben benieuwd! Als ik met kan redden bij de ‘oudjes’ in Lemelerveld dan gaat me dat in Sri Lanka misschien ook wel lukken ook al zijn het twee totaal verschillende werelden, weer een uitdaging dus! Je zult haast denken dat ik ze bewust opzoek! Ik ga in Kandy vier weken werken in het ziekenhuis op twee verschillende afdelingen, eerst ga ik op de algemene afdeling werken omdat ik dacht dat dit misschien wel het meeste zou aansluiten bij mijn vakgebied in Nederland en daarna ga ik nog twee weken op de kinder/ kraamafdeling werken omdat ik toch het gevoel heb dat daar ook wel een beetje mijn hart ligt!
Wat ik van deze afdelingen moet verwachten weet ik allemaal nog niet precies, maar we gaan het avontuur gewoon tegemoet en stappen en vol overgave in, dan komt het vast wel goed!

Na deze vier weken werken blijf ik nog één week in Sri Lanka. Ik ga in deze laatste week op Ayuryeic Medicine Experience! Ja ja, ik weet ook nog niet precies wat er van me verwacht wordt. Maar in ieder geval is dit een geneeswijze die maar liefst 70% van de bevolking verkiest boven het reguliere ziekenhuis. Jullie snappen natuurlijk wel dat dit mij nieuwsgierig maakt. Wat ik wel weet is dat het een benadering is van het lichaam ´als geheel´ en dus niet strookt met de moderne behandelmethoden die wij gewend zijn.

Tijdens deze vijf weken word ik begeleid door de medewerkers van de organisatie en zal ik samen met allemaal andere medische vrijwilligers/ studenten in een huis in Kandy verblijven. Ik hoop dat ik tijdens de vrije uurtjes en de weekenden wat mag zien van het ‘mooie’ Sri Lanka, want als reizigster vind ik dat natuurlijk ook wel heel fijn en leuk om te doen!

Na deze vijf weken in gezelschap van waarschijnlijk allemaal leuke en fijne mensen vertrek ik richting Thailand. En hier begint denk ik echt het grote avontuur, tenminste wat me tot nu toe het meest spannend lijkt namelijk alleen reizen! Veel mensen vragen aan mij ‘Ga je samen met iemand?’… ‘Slik’, nee ik ga alleen! En ja, dit is een bewuste keuze want ik wil ervaren hoe dat is en ik wil weten hoe mij dat zal vergaan! Sommige dingen moet je gewoon aangaan om erachter te komen of het wel of niet wat voor je is. Dus daarom maak ik deze stap en ga ik het avontuur aan, ook al is dat misschien met knikkende knietjes, ik ga ervoor!!

In Thailand ga ik twee weken backpacken, ik vlieg op Bangkok en vlieg ook weer vanuit Bangkok terug naar huis. Mijn exacte route weet ik nog niet, daar wordt aan gewerkt. Maar dat zal denk ik rondom Bangkok zijn, ook al blijkt achteraf misschien dat ik dit wel heel erg ruim heb opgevat! Ook dat gaan we meemaken. Thailand is groot, mooi en niet te doen in twee weken, dus ik zal moeten schrappen en kijken wat ik echt leuk vind of kijken waar de ‘wind’ en het avontuur mij brengt!

‘Life begins at the end of your comfort zone’

Als ik dit nu zo schrijf, heb ik toch wel heel veel zin om te gaan! En denk ik dat jullie nog heel veel lange reisverslagen kunnen verwachten, want als ik eenmaal op dreef ben dan blijf ik maar kletsen, typen, typen en nog meer typen… Dus maak jullie borst maar nat.

Voor het geval jullie het ook heel leuk vinden om te schrijven dan heb ik ook nog adres waar mooie lange brieven of leuke kaartjes naar toe gestuurd kunnen worden. Tenminste de eerste vijf weken. Misschien moeten ze alvast geschreven worden en gepost want ik denk dat het nog wel even duurt voordat ze over zijn! (10 tot 14 dagen) Maar voelt jullie vooral niet verplicht!.... Een reactie op mijn blog ben ik ook al heel blij mee hoor!!

Hierbij in ieder geval het aders:
Paulien Wijermars
Work the World
No. 26/7 Cyril Jayasundara Mawatha
Kandy
Sri Lanka

Voor nu wens ik iedereen een hele fijne jaarwisseling en veel geluk, liefde, mooie reizen en nog veel meer toe voor 2015!!

Liefs Paulien

  • 28 December 2014 - 09:16

    Lara :

    Lieve Paulien, ik ga jouw verslagen zeker met heel veel plezier en bewondering lezen.
    Wij wensen je alvast heel erg veel succes, maar vooral heel veel plezier met dit grote avontuur!
    Dikke knuffel van mij, Erwin en de kids

  • 28 December 2014 - 09:21

    Danielle:

    Leuk Paulien! Blijf gewoon van de malariapillen af en alles komt goed ;-)!
    Alleen reizen is dikke prima, dus je zult echt de tijd van je leven hebben!
    Om maar even in de wijze woorden te blijven: don't dream your life, live your dreams.
    En mocht tijdens het grote avontuur blijken dan plan A het toch niet helemaal is, dan heb je gelukkig nog 25 andere letters die je kunt gebruiken!
    Heel veel plezier!
    Xx

  • 28 December 2014 - 10:05

    Marieke:

    Hee Paulien!!
    Wat ontzettend gaaf dat je deze reis gaat maken!! Heel veel plezier!! En geniet
    Van alle voorbereiding!
    Liefs Marieke

  • 28 December 2014 - 10:25

    Miriam:

    Ha Paulien, wat ontzettend gaaf dat je dit gaat doen zeg! Heel veel succes en vooral plezier en ik ben erg benieuwd naar je verhalen! xx Miriam

  • 28 December 2014 - 10:44

    Ria :

    Hoi Paulien

    Bijna is het dan zover!
    Gefeliciteerd met je diploma verpleegkunde!
    Nou spannend allemaal, maar weet zeker dat het zal lukken als je er maar eenmaal bent!
    Dit is waar jou hart ligt en waar jij zeker geschikt voor bent!
    Komt allemaal goed!!
    Zal uitkijken naar al je verhalen!
    Heel veel sucses en vooral ook veel lol maken!!!!
    Gr Jan en Ria

  • 28 December 2014 - 11:00

    Aafje:

    Hey Paulien,

    Leuk dat we je kunnen volgen.
    Je hebt vast een geweldige reis met mooie ervaringen.
    Ik ga je zeker volgen.
    Spreek je nog wel.

    Liefs Aafje.

  • 28 December 2014 - 11:06

    Herma:

    Wat een avontuur ga je tegemoet, leuk hoor ook wel spannend allemaal. De mensen daar krijgen wel een lieve en aardige verpleegster aan hun bed wat zullen ze je gaan missen na die 4 weken. Knap hoor wat je gaat doen maar heel veel succes en genieten!!! Nu nog een goede jaarwisseling en veel geluk voor het nieuwe jaar!!

  • 28 December 2014 - 11:26

    Ivani:

    Hé Paulien,

    Wat super knap van je dat je dit bijzondere avontuur gaat beleven. Ik ga je zeker volgen want vind het echt super interessant. En ze krijgen daar een super verpleegkundige aan hun bed. Wij gaan je missen hier maar ik wens je ontzettend veel plezier en geniet ervan.

    Liefs Ivani -xxx-

  • 28 December 2014 - 11:49

    Rieneke:

    Hé Paulien,

    Wat ben je toch een stoere meid! Ik vind het ontzettend goed van je dat je het avontuur aangaat. Wat zal het een ervaring zijn. Geniet ervan. En natuurlijk ga ik je volgen, lijkt me ontzettend leuk jouw ervaringen te mogen lezen. Liefs Rieneke

  • 28 December 2014 - 11:49

    Suzanne:

    Hai Paulien,

    Heb je verslag gelezen en we zijn trots op je dat je dit avontuur aangaat!!
    Ik zal je volgen via Facebook en zal Henk op de hoogte houden.
    Een heel gezellige jaar wisseling gewenst en tot spoedig weerziens!! in 2015.

    We zien jouw reis vol vertrouwen tegemoet! Go for it!

    liefs Suzanne

  • 28 December 2014 - 11:56

    Ceciel:

    Ha Paulien,

    Superstoer dat je gaat! Komt helemaal goed.

  • 28 December 2014 - 11:59

    Lizanne:

    Ha plien! ;)

    Wat een superstoer avontuur ga je tegemoet. En superleuk natuurlijk. Ik ken ervaring is verhalen uit Sri Lanka en dat moet geweldig mooi zijn. Idem voor Thailand trouwens, haha.

    Ook gefeliciteerd met je diploma natuurlijk. Wat een hoop mijlpalen zo in het nieuwe jaar :D ik blijf je zeker volgen hier. Is er nog iets wat je kunt gebruiken voor je reis? Of wat ze in het ziekenhuis kunnen gebruiken? Ik vul graag een hoekje van je koffer op hoor.

    Heel veel plezier met de voorpret, geniet van de jaarwisseling en zet 'm op daar in het verre oosten ;)

    Groetjes!

  • 28 December 2014 - 13:03

    Noekie:

    Plientje, heel heel heel veel succes en natuurlijk veel plezier! Geniet van alle mooie momenten. Living the good life! Xx

  • 28 December 2014 - 14:33

    Esther Strijkveen:

    Hey Paulien

    Super knap van je, natuurlijk ga ik je volgen.

    Gr Esther

  • 28 December 2014 - 14:34

    Elise:

    Leuk Paulien! Ik weet zeker dat het je gaat lukken en dat het onwijs leuk gaat worden! Oh en vergeet naast je verhalen ook niet om veel foto's te posten!
    Xxxx

  • 28 December 2014 - 14:38

    Erna:

    Lieve Paulien,

    Wat kun je toch geweldig schrijven. Genieten op een zondagmiddag met een kopje koffie..
    Een geweldige uitdaging ga je aan, ik ben super trots op je!
    Als verpleegkundige stap je over 3 weken in het vliegtuig om mooie ervaringen op te gaan doen in het verre Sri Lanka, ervaringen die je rijker zullen maken!
    Lieve Paulien ik wens je een hele mooie jaarwisseling en geniet van de laatste voorbereidingen.

    En ik, wij gaan je volgen, kijken nu al uit naar je volgende blog :)

    Lieve groet, Erna, Gerard, Maud & Bas

  • 28 December 2014 - 17:14

    Ineke:

    Hoi Paulien,

    Wat spannend om te lezen dit verhaal, voor jouw zal het vast ook heel spannend worden deze trip.
    Stoer en knap van je dat je dit gaat ondernemen.
    Heel veel plezier en geniet wat op je pad komt zal indrukwekkend genoeg zijn.

    lieve groetjes Anton-Ineke-Pim-Kim

  • 28 December 2014 - 18:41

    Ineke Jonkman:

    Hai Paulien,

    Stoer meid het gaat je zeker lukken allemaal. Maar bovenal geniet van alles.
    Ga je zeker volgen op je blog. Leuk om je verhalen te gaan lezen.

    Heel veel succes en geniet alvast van de voorpret.

    Groet Ineke

  • 28 December 2014 - 19:15

    Anke:

    Nu al leuk om te lezen Paulien!! Ik zal je zeker blijven volgen!
    Het gaat vast een super mooie, bijzondere, uitdagende reis worden!
    Succes met de voorbereidingen en.. ga lekker genieten!!

    Liefs!

  • 28 December 2014 - 19:16

    Inge:

    Hoi Paulien,

    Wat een avontuur! En wat heb je nu al een leuk verhaal geschreven, ik ga je zeker volgen! Heel veel succes en vooral veel plezier! Je gaat op weg met een grote rugzak met (ws teveel) shirtjes, broeken..haha, maar komt in ieder geval terug met een grote rugzak ervaring!

    Groetjes, Inge

  • 28 December 2014 - 19:30

    Roelie:

    Lieve stoere Paulien,

    Ik wens jou heel veel succes met je nieuwe uitdaging. Vooral ook heel veel plezier. Ik zal je zeker volgen.

    Groetjes, Roelie

  • 28 December 2014 - 19:54

    Henk-Jan:

    Paulien ik wens je heel veel plezier en geluk tijdens je reis en verblijf zo ver van de Brugstede maar ook daar zul jij je draai vinden.
    En ook ik wens je alle goeds voor 2015.
    Groeten Henk-Jan.

  • 28 December 2014 - 20:30

    Anja :

    Hoi Paulien,

    Wat leuk om je verhaal te lezen en wat ben je goed voorbereid! Spannend is het nu de datum zo dicht bij komt maar ga het avontuur maar aan en geniet er vooral van. Fijn dat we je via dit blog kunnen volgen, ga ik zeker doen. Veel succes en plezier op je reis gewenst.

    Liefs en groetjes, Anja

  • 28 December 2014 - 21:50

    Rie:

    Hey Paulien,

    Nu al een mooi verhaal, geniet van je reis, al je nieuwe ervaringen!! Je gaat het vast fantastisch doen. En als je zo blijft schrijven hebben wij het idee dat we er bij zijn. Prachtig!!
    Ik blijf je volgen.

    Groetjes Rie

  • 29 December 2014 - 10:14

    Wilma:

    Hey Paulien,

    een fantastisch avontuur ga je aan. Supper stoer van je. Ik ben trots op je!
    ik ga je zeker volgen. Stuur ook mooie foto's mee.
    Veel succes en vooral genieten van dit enorme avondtuur!

    Veel liefs Wilma

  • 29 December 2014 - 20:43

    Nienke:

    Mooi geschreven Paulien!
    Vind het een super stoere uitdaging en hopelijk kun je veel betekenen voor de mensen daar. En natuurlijk ook genieten van de reis!
    Ik blijf je volgen!

    Liefs Nienke

  • 29 December 2014 - 21:31

    Angela En Harrie :

    Dag Paulien,

    Wat heb je weer een mooi reisverslag geschreven, echt zoals je er ook instaat.
    Het is nu spannend , maar wij weten dat je het heel leuk gaat krijgen , en enorm veel kennis en ervaringen op zult doen .
    Wij wensen je dan ook veel succes en plezier

    liefs


  • 30 December 2014 - 14:00

    Sandra Ruiter:

    Lieve Paulien,
    Wat heb je al een mooi reisverslag geschreven nu begint het echt te worden ..spannend hoor!
    Natuurlijk ga ik je volgen! Wat ga je een geweldige tijd tegemoet!
    Heel veel succes met de voorbereidingen! ik spreek je nog wel! X San

  • 31 December 2014 - 13:03

    Erna Pazie:

    Lieve Paulien,

    Ook ik wil je ontzettend veel plezier en geluk daar toewensen!
    Weet zeker dat je daar een schat aan ervaring en kracht zult opdoen.
    Laat het hier maar allemaal los, ga, en geniet...!!
    Wat zullen ze blij zijn daar met je!

    Dikke kus Erna

  • 02 Januari 2015 - 11:58

    Kristel Wijermars:

    Zo stoer Paulien! Helemaal top, ik weet zeker dat je onwijs gaat genieten en straks kan terugkijken op een geweldige, levensveranderende ervaring. Liefs Kristel

  • 04 Januari 2015 - 09:29

    Janneke Lonsain:

    Hoi Paulien,

    Ik vind het zo goed dat je dit gaat doen. Een ziekenhuis in Sri Lanka is anders dan een verpleegtehuis in Nederland. Het gaat zeker goed komen. Heel veel succes en vooral ook heel veel genieten daar.

    groetjes Janneke

  • 06 Januari 2015 - 13:05

    Will Kapteijn:

    Hallo Paulien
    Dank voor je 1e uitvoerige verslag van wat er allemaal in je omgaat voor de grote droomreis naar Sri Lanka en Thailand! Hier droomde je van na je geweldige reis met de meiden en ons in Afrika in april - juni 2011. In de tussentijd "even" diploma verpleegkunde gehaald!! Super dat je het geleerde nu in de praktijk kan gaan brengen op een bijzondere locatie. Verder hard gewerkt om te sparen voor deze droomreis. En nu is het dan bijna zo ver. Logisch dat het best eng is om deze onderneming nu alleen te gaan doen. Aan de andere kant maak jij zo snel contact met iedereen dat je binnen no time echt niet meer alleen bent en je wel en wee kan delen met anderen. Laat die goedkope malariapillen maar achterwege en ga er gewoon van genieten. Natuurlijk willen we graag op de hoogte worden gehouden van je belevenissen.
    Succes met de voorbereidingen.
    Dikke kus
    Koos en Will

  • 13 Januari 2015 - 21:30

    Mirella:

    Dag Paulien
    ik wens je enorm veel plezier toe met deze geweldige uitdaging en ga je avonturen volgen.
    succes en maak er wat moois van!

    groetjes mirella

  • 16 Januari 2015 - 20:41

    Leonie:

    Paulientje,
    Prachtig verhaal om te lezen!
    Hopelijk ga je nog veel meer schrijven, want ik ga je zeker volgen.
    Maar je moet vooral gaan genieten!
    Heel veel plezier en een goede reis!
    XXX Leonie

  • 16 Januari 2015 - 22:59

    Marja Te Stroete:

    Hè Paulien. Daar ga je dan. Een hele goede reis en een fijne en leerzame tijd daar.liefs en dikke knuffel.

  • 16 Januari 2015 - 23:29

    Hendrie Arnold:

    Hè, nog een nachtje en dan... Heb je alles ingepakt en niets vergeten? Pas goed op je zelf. Ik hou je in de gaten.
    Paulien, veel plezier en tot gauw.

    Hendrie

  • 25 Januari 2015 - 15:35

    Sanne:

    Hi lieverd,

    Wow het eerste verhaal lees is al met kippenvel.
    Je hebt het eerste al overwonnen, in het vliegtuig stappen...
    You did it!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Broekland

Paulien

Actief sinds 04 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1328
Totaal aantal bezoekers 54372

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 08 Maart 2015

Azië

03 April 2011 - 28 Juni 2011

Afrika

Landen bezocht: