Deep op Safari - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu Deep op Safari - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu

Deep op Safari

Door: paulienwijermars

Blijf op de hoogte en volg Paulien

13 Juni 2011 | Namibië, Rundu

Na een ochtendje aanklungelen in ons backpackersverblijf was het toch echt tijd om afscheid te nemen van de andere vrijwilligers en medewerkers van African Impact. Wat me heel erg mee viel want het vorige hoofdstuk was afgesloten en het nieuwe avontuur staat voor de deur. Maar toen Brave afscheid kwam nemen en niet wilde dat wij weg gingen moest ik toch nog even slikken!.. Die man heeft toch wel indruk op me gemaakt.. wat een bijzonder man is dat zeg!..

Gelukkig wilde Benny onze chauffeur ons nog naar de Waterfront brengen waar onze eerste ontmoeting zou zijn met de groep waarmee we dit nieuwe avontuur tegemoet gaan.

De groep bestaat uit 18 personen en één reisbegeleider (Ruud). Het lijkt me een leuke groep met afwisselende leeftijden en karakters… Het was vooral leuk om weer overal om me heen Nederlands te horen, dus dat wordt weer veel kletsen voor mij!.. Heerlijk..
Na een introductie video en het opzetten van de tenten hebben we heerlijk gegeten en elkaar beter leren kennen. Daarna vroeg het bed in, Nou ja, slaapzak en matje.. Laat het avontuur maar beginnen.

Dinsdag stond dan echt de eerste activiteit op het programma. We gingen namelijk naar de Vic Falls. Hier had ik ook echt zin in, want na weken de Falls van allerlei hoeken te hebben gezien was ik toch echt wel benieuwd hoe het nou van dichtbij zou zijn. Maar WAUW.. wat een natuurgeweld!.. Schitterden. Dankzij de regenponcho die ik van mijn moeder mee moest nemen ben ik redelijk droog gebleven! Dus mam, BEDANKT!.. We hebben lekker rond gebanjerd hier en daar en werden dan ook hier en daar klets en klets nat door de nevel die van de watervallen afkomt. Het leek soms of we in een enorme stortbui terecht waren gekomen!.. Niet normaal meer!.. Maar zo gaaf!..
Na een aantal uurtjes rondslenteren hadden we genoeg water gezien en zijn we met de rest van de groep nog even Livingstone in geweest! Ach ja, we dachten dan nog maar een keer lunchen bij ons stamcafé!.. Altijd goed!..
’s avonds weer lekker gegeten bij de Waterfront en de rest van de groep die niet mee was naar de Vic Falls beter leren kennen. Het lijkt me echt een leuke groep dus dat gaat wel goed komen de aankomende weken!.

Na twee nachten bij de Waterfront in Livingstone was het toch echt tijd om de tenten op te pakken en Zambia te verlaten. We gingen met een ontzettend woest gave truck op weg naar Botswana. Waar we naar Chobe National Park zouden gaan. De overgang naar Botswana is via het water! Nou ja, via een pontje, waar enorm maar dan ook enorm grote vrachtwagens opgaan waarvan je denkt! Dit is niet mogelijk! Ook de wachttijd kan ontzettend lang zijn bij de grens! Maar wij zijn overal heel gemakkelijk door heen gefietst! Zo gaat dat als je een mannetje wat geld in de handen drukt! Dus het was een stempel in het paspoort, de veerpont op, en de voeten ontsmetten op Botswaanse bodem!.. Prima te doen!.
Daarna was het nog een klein stukje rijden naar Chobe. Hier hebben we onze tenten opgezet in het kamp en stond er een boat cruise op ons te wachten! Ondanks de kou was het echt onwijs mooi en hebben we veel dieren kunnen zien. We hebben kuddes Olifanten, krokodillen, nijlpaarden, Impala’s, Buffels en allerlei vogels gezien! Erg mooi.. zo in het wild!.. En zo dichtbij!..

Donderdag ging de wekker wel erg vroeg, want er stond een game drive op het programma. Dus wij stonden braaf om 04.30 naast ons matje… Na een snel ontbijt met koffie en rusks (een soort koekjes) zijn we in de auto gestapt en naar Chobe N.P gereden. Ondanks het vroege tijdstip was het echt bijzonder om al die dieren te zien.. weer heel anders dan de boat cruise! Vooral de leeuw en de giraffen waren erg gaaf! Wat een woeste beesten zijn dat zeg!..

Na de game drive hebben we gebruncht en zijn daarna weer onderweg gegaan voor een lange tocht naar Namibië. Aangekomen op onze bestemming was er even een kleine teleurstelling want de logde die we zouden hebben ging niet door! Dus werd het kamperen!... Maar ach, met een prachtig uitzicht was dit prima te doen! Behalve dat het wel onwijs koud was want we stonden direct aan het water!.. Dus waarschijnlijk komen er nog wel nachten dat ik en mijn trui maar samen in de slaapzak kruipen!..

Vrijdag zijn we weer van Namibië naar Botswana gereden! Ja ja, bij de grens weten ze ondertussen wie we zijn! Want wat passeren we dat ding vaak.. en wat een stempels hebben we al in ons paspoort staan.. We gingen vandaar onderweg naar de Okavango Delta. De busrit was erg leuk! Samen met Suzan heb ik een wedstrijdje foto’s maken gehouden! Want wat een gave borden staan hier langs de weg!.. Borden met overstekende olifanten, of dat de verharde weg opeens ophoud en overloopt in zandweg!.. Geniaal…

Toen we aankwamen bij de Delta bleken we een watertje over te moeten! Eerst zouden we met kano’s naar de overkant gebracht worden! Maar uiteindelijk gingen we met de tractor en platte wagen naar de overkant! Daar zaten we dan.. Met heel veel mensen en al onze bagage!.. Wat een lol en echt weer Afrika!..

Na een heerlijke lunch zijn we met een speedboot naar Pepere Island gebracht. Aangekomen op het eiland waren er gewoon echte huisjes met bedden en zelfs warme dekens!.. Heerlijk, even wat anders dan die tent. ’s Avonds lekker gegeten en bij het kampvuur gezeten en daarna vroeg het bed in gedoken!.

Na een heerlijke nacht en een lekker ontbijt zijn we zaterdagmorgen het water op gegaan. Dit keer in een Makoro (kano). Niet echt mijn favoriet. Maar dankzij een goede bestuurder en kunststof bootjes was het echt leuk. Het was prachtig om de Okavango Delta vanaf het water te aanschouwen. Het staat er vol met Papyrus planten en we hebben zelfs nijlpaarden gezien.
Na een tocht van een uur op het water hebben we op Cow ilsand een wandeling gemaakt. Helaas hebben we weinig wild gezien, maar daar is vast nog tijd genoeg voor. Daarna nog een half uurtje terug in de Makoro waar onderweg nog een ketting van waterlelies voor de dames werd gemaakt.

Terug op Pepere iland hadden we tot vier uur de tijd voor onszelf. Daarna weer een wandeling gemaakt. En nu wel echt wild gezien! Want opeens stond de groep voor een olifant die toch wel heel dichtbij was!.. En waarvan de gids ook echt wel schrok. Dus hij gebaarde om achteruit te gaan! En ondanks alle waarschuwingen en tegen alle principes in zette de groep het op een lopen!.. Nooit doen! En wie doet het.. de gids zelf rende het hards van allemaal!.. (Ik zelf liep iets achter de groep aan dus heb het tafereel aanschouwd).
Na dit toch wel echt wild hebben we verder eigenlijk weinig spectaculairs gezien.. Maar goed, de adrenaline was nog wel aanwezig hoor..

Zondag was het alweer tijd om onze spullen te pakken en Pepere Island te verlaten! Dus alle bagage kon weer in de boot en wij konden weer naar het vaste land vervoerd worden. Ondwerg hebben we nog een visarend gevoerd met vis wat de gids ’s morgens gevangen had. Erg indrukwekkend om te zien hoe die dieren op hun prooi afgaan.

Weer aangekomen in Botswana hebben we onze tenten opgezet.. Waarna we een vrije middag hadden. Ik ben samen met een aantal anderen uit de groep naar het dorpje in de buurt gegaan. Dus we konden weer op de platte wagen naar de overkant! Het dopje was nog een half uurtje lopen! Eenmaal aangekomen in het dorpje viel het mij meteen op dat Botswana echt een rijker land is dan Zambia. Want de school en de kliniek zagen er voor Afrikaanse begrippen echt mooi uit!.. Ze waren van goed materiaal gebouwd en netjes onderhouden!.. Daar kunnen ze trots op zijn! Verder niet echt duidelijke verschillen gemerkt!...
De rest van de zondag was vooral lekker relaxt zoals een zondag hoort te zijn..

De rest van de dagen zijn weer gevuld met allerlei leuke dingen! Maandag gaan we voor twee weken naar Namibië waar ik echt zin in heb! Ik ben onwijs benieuwd naar de zandduinen, volgens mij zijn die prachtig! Na deze twee weken nog door naar Zuid-Afrika.. Ook daar ben ik erg benieuwd naar vooral naar Kaapstad! We zullen zien of alle verwachtingen waar gemaakt zullen worden!

Helaas geen foto’s deze keer.. want we zitten in de boesboes.. dus internet is spaarzaam!

Voor nu veel liefs… en tot snel!
Geniet nog maar even van de rust want voordat jullie er erg in hebben zet ik alweer voet op NL bodem..

xx

• 13 Juni 2011 - 20:05

Gina:

Leuk om weer wat te lezen paulien, wat een mooie reis, en indrukken, geniet nog!!!

• 13 Juni 2011 - 20:12

Jeannet:

Dat je echt aan het genieten bent straat van je verslag af! Geweldig om te lezen...
    Heel veel plezier in Namibië!!!

XXX Jeannet

• 13 Juni 2011 - 20:13

De Snieterties:

Hoi Paulien.
    Jemine wat een verhalen zeg! Machtig dat je dat allemaal mee mag maken!
    Het is je van harte gegund!
    Geniet , geniet en geniet nog van alles daar!
    groet uit Luttenberg.

• 13 Juni 2011 - 20:15

Ineke Jonkman:

hai Paulien,

Wat een prachtig verhaal om te lezen Paulien.
    Geniet nog van de rest van je reis, maar daar twijfel ik niet aan. Dat zal vast wel goed komen.

groetjes ineke

• 13 Juni 2011 - 20:20

Erna:

Ben weer stil..
    net weer even al je foto's bekeken.. Wat geweldig..Wat top dat je dit bent gaan doen..
    En Angela, wat zul je trots zijn op zo'n dochter!
    Top!
    Paulien, lieve groetjes Erna

• 13 Juni 2011 - 21:13

Irene & Anke:

hoi hoi...
    Hier vanuit de tent (Pinkpop).. Hebben we weer genoten van je verhaal.. En wensen we je nog heel veel plezier!! Geniet ervan!
    Groetjes...

• 14 Juni 2011 - 04:47

Ceciel:

Ha Paulien,

wat een geweldig verhaal. Jullie maken echt een hoop mee zeg!!

Have fun nog even enne genieten!!!

x Ceciel

• 14 Juni 2011 - 09:34

Anouk:

hey meis,

alweer zo'n leuk verhaal! elke keer toch erg grappig om te lezen.
    Geniet nog even
    xxx

• 14 Juni 2011 - 10:56

Margriet:

He Paulien..

wat een verhaal weer, super!!
    geniet nog even van de laatste weken!!

Liefs.. Margriet

• 14 Juni 2011 - 16:17

Angela Wijermars:

Dag Paulien,
    Ik ben zeker trots op je, maar dat weet jij.
    Volgend jaar ga ik ook maar zo'n reis boeken .
    Ik was inderdaad wel benieuwd naar de fotos, maar 'des te leuker om ze na de vakantie te bekijken.
    Fijne gezellige weken verder

Liefs xx

• 15 Juni 2011 - 18:30

Mariska:

Wat is reizen toch een geweldige ervaring, buit het uit beste vrouw!!

• 16 Juni 2011 - 10:53

Gerda Mekers:

O O wat vliegt de tijd.
    Voordat we het in de gaten hebben, ben je weer bij ons terug.
    Het blijven mooie verhalen, zoals je ze beschrijft.
    Voor nu zeg ik je, blijf nog lekker genieten.

Groetjes ,

• 16 Juni 2011 - 20:13

Ingrid Vd W:

Hoi, hoi, als je straks terug bent mag je heel veel tegen ons kletsten over wat je allemaal hebt meegemaakt. We zijn ons hierop al aan het voorbereiden. Hi,hi,hi. Kan ik je een middagje inplannen zodat je alles, nou ja alles.... wat je hebt meegemaakt aan iedereen kunt vertellen en laten zien? Als je terug bent er maar eens over hebben. Zou zeggen ga nog heel veel genieten want voor je het weet is het voorbij!!!!
    Knuffel, Ingrid

• 17 Juni 2011 - 15:10

Bets:

Hoi Paulien,Toch nog even reageren,wat prachtig allemaal zeg,
    leuk om jou te volgen ,
    Heeel veel groetjes en tot gauw.

• 18 Juni 2011 - 09:02

Mo:

ha meid,
    dit verhaal is echt wel super gaaf..!!
    ben benieuwd naar je foto wedstrijd..!! haha..
    geniet ervan meid! kusje,,

• 18 Juni 2011 - 11:42

Mariet De Vries:

Hoi DEEP
    Ik kijk iedere keer uit naar jullie verhalen en geniet er van.Frans en ik zijn een weekje naar de Italiaanse Dolemieten geweest daar hebben we een (zeeeeer spannende kanotocht gemaakt) hi,hi. Ik verheug me al op de verhalen van Namibië, dit staat nog op mijn verlanglijstje! Bofkonten! Lieve groetjes aan jullie allemaal en tot de volgende x PS de vorige eer was er iets met mijn smilie mis gegaan ik hoop dat het nu wel goed gaat. ;) Mariet

• 18 Juni 2011 - 12:35

Sandra:

tjee nog 10 dagen en dan zit je avontuur er alweer op en dan begint het gewone leven weer heel veel plezier de laatste dagen...groetjes sandra

• 19 Juni 2011 - 20:29

Merle:

Jemig Paulus, wat een mooi verhaal.
    Tof dat je dat allemaal zomaar even doet (kost natuurlijk wel wat :P).
    Fijn dat je weer kunt kletsen met Nederlanders. Die zullen de oren van de kop gekletst worden ;).
    Ik zou zeggen, snel opschieten met dat volgende verhaal, maar die staat al klaar in m'n mailbox zie ik ;).
    Geniet er van zo hard je kan.
    Liefs!