'The End'.... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu 'The End'.... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu

'The End'....

Door: paulienwijermars

Blijf op de hoogte en volg Paulien

26 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hierbij voor alle trouwe lezers mijn laatste ‘kort en bondige’ reisverslag vanuit Afrika. Want morgen verruilen we dit geweldige continent voor dat andere mooie vertrouwde kikkerlandje! Ook wel weer fijn hoor!

Deze week stond voornamelijk in het teken van veel reizen en kilometers maken! Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht zo vaak onderweg te zijn. Maar ja, je moet toch wat als je van Zambia naar Zuid-Afrika wil in 21 dagen!

Maandag hebben we Swakopmund achter ons gelaten en zijn we weer van de bewoonde wereld de boesboes in gedoken want we gingen op weg naar Sesriem. Onderweg zijn we nog gestopt in Solitaire. In dit woestijngehucht heeft Ton van der Lee een tijdje gewoond en later een boek geschreven over de avonturen die hij daar heeft meegemaakt. Dit verhaal kregen we in de bus te horen van de reisleider! Nou ik moet zeggen dat me het echt werkelijk niks zei! Maar ach het was goed dat we zijn gestopt want de appeltaart smaakte op dat moment verrukkelijk! Een traktatie van onze kok en chauffeur! Erg welkom! Een stukje Nederland in de woestijn van Namibië!

Dinsdag stonden we braaf om 04.30 naast onze tent omdat we naar de Sossusvlei gingen! En ja, daar moet je zo vroeg mogelijk heen gaan want de zandduinen zijn het mooist op het moment dat je de zon ziet opkomen vanaf het hoogste puntje op de duin. Dus wij vol goede moed duin 45 op! Nou ik kan je wel vertellen.. het leek wel een strafkamp! Het hoogste punt (150 meter) leek zich steeds te verplaatsen! Dan dacht ik ‘ja ik ben er’.. Maar nee hoor… Wat een vermoeiende klim was het om de top te bereiken. Maar ja, het klopt wel dat het een prachtig plaatje is als je op de top staat als de zon op komt! Wauw… geweldig! De ene kant van de berg kleurt door de zon feloranje en de andere kant ziet nog helemaal donker door de schaduw. En er is echt werkelijk overal om je heen zand, zand, zand en nog eens zand! Niet alleen om je heen.. maar ook in de schoenen en de rest van de kleren! Dus als ik straks teveel kilo’s in de tas heb dan komt het gewoon door al het woestijnzand wat ik nog met me mee sleur! We zullen zien als we morgen op het vliegveld staan!

Na deze toch wel sportieve prestatie zo op de vroege ochtend hebben we genoten van een heerlijk ontbijt aan de voet van Duin 45. Wat wel even een verademing was!
Daarna zijn we een stukje verder gereden door nog meer zandlandschappen en kwamen we weer bij een andere vallei uit namelijk Dead Valley. Deze vallei is vooral bekend om de dode bomen die er staan. Wat een kale en troosteloze bedoeling was het! Maar wel weer werkelijk schitterend! Het was alleen een beetje jammer dat je weer een enorme duin op moest om een prachtig uitzicht te hebben! Maar sportief als wij zijn hebben we toch maar weer die duin beklommen! Wat wel meteen de laatste voor die dag was hoor! Ik kon geen duinen meer zien! Nou ja.. beklimmen!.

Na deze toch wel intensieve ochtend was het weer tijd om de spullen te pakken en op weg te gaan naar de volgende camping! Gelukkig was het dit keer maar een kort ritje van 50 km. Dus we hadden de tent nog niet afgebroken of we konden hem alweer opzetten op de volgende plek. Wel weer een geweldige omgeving! Met bergen voor en achter en links en rechts van je!.. Prachtig!

Woensdag zijn we naar de Fish River Canyon gereden. Deze canyon is de op een na langste canyon ter wereld. Deze kloof is 160 meter lang en 27 meter breed en op sommige plaatsen 550 meter diep! Een gigantisch ding dus! Maar wel weer een prachtig stukje natuur! Terwijl de zon langzaam onderging hebben wij een wandeling gemaakt langs dit enorme natuurmonument! Na deze wandeling stond ons een sundowner te wachten en wel met champagne en allerlei lekkere hapjes! Een erg leuke afsluiter voor een geweldig mooi land als Namibië want dit was onze laatste dag hier alweer!

Donderdag was het weer tijd om de grens over te gaan. Wat wel weer even spannend was want een nieuwe regel vanaf 1 juli is dat je als je vanuit Zambia komt in het bezit moet zijn van de gele koorts vaccinatie! We hadden namelijk van een andere groep gehoord dat sommige geweigerd waren aan de grens ook al was het nog geen 1 juli en aangezien niet iedereen van onze groep deze vaccinatie had was het wel weer even fingers crossed! Gelukkig bleek het achteraf allemaal mee te vallen en konden we gewoon door zonder ons medische paspoort te laten zien! Dus welkom in Zuid-Afrika ons eindstation van deze reis!..

Voor de rest van de dag hadden we nog wel wat meer geluk kunnen hebben want we hadden nog een aantal ‘kleine’ tegenslagen! Zo ging de deur van de truck kapot tijdens het rijden en moest hij dus provisorische vast worden gezet met een touwtje!.. Heel vakkundig allemaal. Maar de reis naar van Rynsdorp kon verder gaan. Dus daar gingen we weer!..
Toen we bijna bij onze volgende slaapplek aankwamen werd het helemaal spannend. We zouden namelijk overnachten in traditionele matjeshutjes! Om de hutjes te kunnen bereiken werd van onze truck verwacht om over een verschrikkelijk slechte zand weg te rijden. Nou dat kon onze truck dus niet aan en we kwamen echt muur maar dan ook muur vast te zitten in de veel te zachte ondergrond!.. OEPS!..

Eerst maar eens allemaal de truck uit in de hoop dat dat aan gewicht zou schelen en de truck er toch nog uit kon! Dit was geen succes! Nou dan maar een stukje uitgraven, stenen bij de wielen, nog meer uitgraven en nog meer pogingen wat ook geen succes was! Het zag er niet echt veelbelovend uit en het werd er ook niet beter op want het was buiten ontzettend koud en het werd al donder dus wij stonden daar met onze goede gedrag ontzettend te blauwbekken! Na vele pogingen hebben we de moed maar opgegeven in de hoop dat we de volgende dag meer geluk zouden hebben!

’s Nachts ging het ook nog regenen en bleek ons leuke schattige matjeshutje niet bepaald water dicht te zijn.. dus het geluk leek ook toen nog ver te zoeken! Helemaal omdat de grond nu natuurlijk nog natter werd en de truck dus nog dieper weg zou zakken!..

De volgende dag kregen we hulp van werklui die toevallig aan het werk waren in de buurt en een truck hadden die ons er waarschijnlijk wel uit zou kunnen trekken! Op hoop van zegen dan maar.. en gelukkig na vele pogingen kwam onze truck toch los en konden we onze reis voortzetten! Dus snel weg daar voordat we nog een keer vast kwamen te zitten!

Vrijdag dan eindelijk aangekomen in Kaapstad. Het was al vrij laat en we hebben ons dan maar eerst geïnstalleerd in het hotel! ’s Avonds zijn we met z’n vieren uit eten geweest en daarna vroeg ons bed in. Want we willen de twee dagen die we in Kaapstad zijn goed benutten dus de volgende dag er weer vroeg uit!.

Zaterdagmorgen zijn Elise, Danielle en ik op ons gemak Kaapstad gaan verkennen en hebben we genoten van de leuke terrasjes, winkeltjes en prachtige plekjes van de stad! Een gezellige en relaxte dag!.. ’s avonds zijn we met Janneke, Peter, Henk en Suzan uit eten geweest! Om deze mooie rondreis af te sluiten! Tijdens deze reis zijn we namelijk veel met hun opgetrokken.

Zondag hebben we toch nog een stukje ‘cultuur’ van Kaapstad meegepakt en zijn we de Tafelberg opgegaan! Ik kan niet anders zeggen dan ‘weer’ prachtig! Het weer was gelukkig ook goed gezind en we konden dus vanaf de Tafelberg genieten van een schitterend uitzicht over Kaapstad en de zee!

De rest van de zondag hebben we besteed door nog een beetje te winkelen, te slenteren en wat van de stad te zien. We hadden eigenlijk naar robbeneiland gewild maar dit was vol geboekt dus ging dat helaas niet door. Maar het was weer een heerlijke dag en we zijn goed geslaagd voor leuke dingen voor het thuisfront en onszelf!..
Vanavond gaan we nog met de hele groep uit eten om ook zo deze rondreis af te sluiten! De rest van de groep vliegt op een ander tijdstip dan wij en hebben morgen ook nog de hele dag om Kaapstad te verkennen maar wij helaas niet meer..
Om jullie toch een korte impressie te geven van de rondreis hebben wij nog een aantal foto’s geselecteerd zodat jullie een beetje een beeld kunnen vormen bij de verhalen!.. Hierbij de link http://www.mijnalbum.nl/Album=4NXJNPFP (voor alle computernerds onder ons de hele link, dus plus dat =4NXJNPFP, selecteren, kopiëren en plakken in de adresbalk)

Dit is dus echt het einde van een geweldig mooie tijd in Afrika die ik voor geen goud had willen missen! Ik heb ontzettend veel geleerd en enorm genoten van de mooie cultuur, de mensen het land en alles erom heen! Een ervaring om nooit te vergeten!..
Voor nu veel liefs en tot over 2 dagen!

xx

• 26 Juni 2011 - 15:46

Erna:

Lieve Paulien,

Ik kijk uit naar je live verhalen ook al zijn deze geschreven verhalen prachtig. Ik wens je een hele goede reis en spreek je snel.
    Dikke knuffel

• 26 Juni 2011 - 15:52

Tetske:

Wat een mooie foto's! Die waterval ziet er gaaf uit, maar dan zie je een paar foto's verder die tijgers/leeuwen, zeehonden.. woestijnachtige taferelen en hoge bergen en denk je... 'Zo, das ook niet verkeerd!' Succes met jullie reis terug, tot binnenkort!

• 26 Juni 2011 - 17:40

Ingrid Vd W:

Ha die Paulien,
    ik zat al min of meer te wachten op je verlsag. Ik ken jou een beetje en dacht er komt er vast nog één verhaal. Fijn dat je weer terug komt en fijn dat je terug kunt kijken op een prachtige ervaring. Hoop je snel te spreken! Goede vlucht/reis terug!
    ;)

Liefs Ingrid

• 26 Juni 2011 - 18:00

Angela Wijermars:

Dag Paulien,
    Heerlijk dat je zo'n ervaring hebt meegemaakt, en fijn dat velen het via de computer konden volgen.Dinsdag kan ik de verhalen persoonlijk van je horen en daar kijk ik naar uit.
    Goede vlucht en tot over twee dagen
    Liefs xxx

• 26 Juni 2011 - 18:36

Ineke:

wat heerlijk om je binnenkort weer te zien en je verhalen te horen.
    tot gauw Ien

• 26 Juni 2011 - 20:15

Willemien:

Hoi Paulien,
    Ik heb benieuwd naar jouw verhalen.Nog twee dagen en dan weer thuis in ons kikkerland met een rugzak vol bijzondere ervaringen.
    Een hele goede reis toegewenst en tot snel.
    Groetjes.

• 27 Juni 2011 - 08:03

Merle:

Kriebels krijg ik van je verhaal. Klinkt goed Paulus.
    Leuk ook, met die truck ;).
    Ik wens jullie een hele goede terugreis. En tot in Nederland :D.

Liefs Merle

• 27 Juni 2011 - 10:30

Ellen:

Hee Paulien,
    Super leuk verhaal weer en wat een mooie foto's!! Jammer dat het je laatste verhaal is, maar natuurlijk super leuk dat je weer naar NL komt ;-)
    Nou een hele goede terug reis gewenst!
    Liefs Ellen

• 27 Juni 2011 - 16:03

Lara:

weer een geweldig verhaal. ga dit echt missen. goede terugreis. liefs lara

• 27 Juni 2011 - 17:46

Willy T:

heej Paulien
    Prachtigge verhalen en dito fotoos
    om nooit te vergeten.
    en nu gewoon weer Nederland!!!????

• 30 Juni 2011 - 08:25

Mariet De Vries:

Hoi Paulien,jou laaste zinnen deden mij goed.Dat je geweldige mooie momenten hebt gehad en dat het een tijd is geweest om nooit te vergeten. Het was heel leuk om te mogen lezen wat jullie mee maakten. Vooral bij je laaste verslag heb ik geregeld zitten giegelen. Ik kon het me levendig voorstellen hoe jullie je gevoeld moeten hebben. Ik ben vreselijk trots op jullie.Hollandsglorie petje , af de toekeomst ligt aan jullie voeten. Met zo'n rugzak vol ervaringen kun je de wereld aan!! Ik hoop dat jullie weer snel de draai gevonden krijgen. Het heeft bij mij een tijdje geduurd.
    Liefs Big Mama

• 02 Juli 2011 - 17:22

Mariska:

En daar stond je ineens weer gisteren, Stevenskamp te inhaleren....Je straalde met een lach van oor tot oor!
    Gauw dus nog even jouw laatste avonturen bijgelezen. Wat heb jij een prachtige tijd achter de rug! Heerlijk om het nu allemaal aan te kunnen horen de komende tijd. Je hebt er een herinnering bij om in het geheugen te griffen.
    Welkom thuis, het ga je goed hier!
    Mariska