Avontuurlijk Afrika - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu Avontuurlijk Afrika - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu

Avontuurlijk Afrika

Door: Paulien Wijermars

Blijf op de hoogte en volg Paulien

06 April 2011 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal,

Nu toch echt een berichtje vanuit Livingstone! Er is zoveel wat ik jullie allemaal wil vertellen! Maar ik heb zo weinig tijd, en het is lastig woorden te vinden! ..

Laten we bij het begin beginnen!

Zondag begon ons avontuur dan echt! Nadat we waren ingecheckt hebben we met z'n alleen nog een drankje gedronken en daarna werd het toch echt tijd om afscheid te nemen! Ik moet zeggen dat het afscheid nemen me best mee viel! Maar goed, ik had toen ook nog het idee dat ik binnen 2 weken weer in het vliegtuig terug zou zitten naar Nederland! Het besef zolang weg te gaan was er nog niet helemaal.

De vlucht zelf was een lange zit! Van Amsterdam naar Zurich was prima te doen! Maar van Zurich naar Johannesburg was echt lang en ik heb ook niet echt kunnen slapen in het vliegtuig! Aangekomen in Johannesburg hebben we Marten en Mariet ontmoet, 2 andere vrijwilligers! Marten en Mariet vlogen een kwartier eerder dan ons naar Livingstone! Alleen hebben ze het vliegtuig gemist waardoor ze een nacht moesten overnachten op het vliegveld! Gelukkig overkwam ons dat niet! Maar het had niet veel gescheeld, want we hebben meteen kennis kunnen maken met de Afrikaanse manier van leven! 'This is Africa'.. haha!

Aangekomen in Livingstone werden we opgehaald door Yuyi, een van de medewerkers van African Impact (International Activity). Yuyi bracht ons naar ons verblijf voor de aankomende 2 maanden (Livingstone backpackers). We kregen een rondleiding door het huis en hebben kennis kunnen maken met de andere medewerkers en vrijwilligers. Er zijn nu in totaal 6 Nederlanders, 2 Canadese meisjes en 3 Engelse mensen. De medewerkers zijn Laura, Mary- Reid en Rachel. Stuk voor stuk leuk en lieve mensen die enorm genieten van het leven.
De avond vloog voorbij en ik was dan ook behoorlijk moe van de vlucht en alle nieuwe indrukken. Ik slaap samen met Elise, Els en Danielle op een kamer en we zijn alle vier niet heel laat ons bed in gedoken! Natuurlijk moesten we eerst ons muskietennet nog instaleren en enorm wennen aan de warmte!.. pfff..

De volgende dag was er een introductie voor ons die voornamelijk ging over African Impact en hun manier van werken en de verschillende projecten! En ik kan je vertellen dat zijn er heel wat! Na de lunch kregen we een medische introductie die werd gegeven door Brave. Brave is ook een medewerker van African Impact. Wat een enthousiaste man is dat! Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo gepassioneerd over zijn werk kan vertellen. Erg indrukwekkend!

Dit waren 2 dagen met heel en heel veel informatie en ik moet zeggen dat mijn hoofd overliep! Ook omdat alles in het engels is.. best even wennen. Ik kan iedereen erg goed verstaan, maar vind het lastig gewoon lekker terug te kletsen in het engels! En ja, jullie kennen mij... ik hou van praten, kletsen en gezelligheid. Ik weet dat ik het kan, nu nog even wat lef tevoorschijn toveren om het te doen!.. Komt goed hoor!

Vandaag woensdag 6 april begon ons vrijwilligerswerk dan echt!
Ik samen met Carole en Yvonne (de twee Canadese zusjes) ingedeeld om een HIV plan op te stellen. Het is namelijk de bedoeling dat we morgen middag met z'n 3en en Brave een voorlichting gaan geven over wat aids is en hoe je het kan voorkomen!.. Spannend, want ook dit is in het engels! Maar wat ik nog spannender vind is dat we de voorlichting gaan geven in een gevangenis!.. Gelukkig komen er alleen mensen naar onze voorlichting die niet echt 'gevaarlijk' zijn.. Wish me luck!..

Woensdagmiddag ben ik samen met Mariet en Carole naar Dambwa Christian College (school) geweest om daar een creatieve les (Art Club) te geven. Er was ons verteld dat min 15 en max 30 leerlingen zouden zijn! Het was dan ook even schrikken toen we de klas in kwamen en het 64 leerlingen bleken te zijn in een leeftijd van 8 tot 12 jaar.
Met een beetje improviseren hebben we toch een heel leuk werkje kunnen maken, namelijk een placemat die de kinderen zelf in elkaar mochten vlechten! Echt super leuk!..
De kinderen waren erg lief en geduldig. Want we hadden maar 6 scharen bij ons en veel te weinig papier! Maar goed, als er iets is wat ik hier nu al heb geleerd is dat de mensen erg blij zijn met alle kleine dingen die ze krijgen en die ze mogen doen. Ik vond het echt super leuk om ook echt naar een project te gaan, en met eigen ogen te kunnen zien hoe het 'leven' in Livingstone is!

Zometeen duik ik nog even de studieboeken in, want ik wil wel goed voor de dag komen morgen in de gevangenis... Ik ben benieuwd! Dus mensen als jullie denken dat ik hier alleen maar vakantie aan het houden ben, no way!.. haha!

Verder ga ik morgen ook voor het eerst naar een Home Based Care project! Dit hebben Elise, Els en Danielle vandaag al gedaan. Ze zijn bij 6 huisjes lang geweest om de mensen daar te bezoeken en eventueel medische hulp te geven of om de mensen door te sturen naar de kliniek. We mogen zelf een aantal medicijnen voorschrijven, namelijk Panadol, Vit B en Multivitamine. Ik ben echt benieuwd naar dat project maar dat ga ik morgen allemaal ondervinden! Morgenavond gaan we met z'n allen naar een football toernooi! Hier kunnen we aan mee doen en er wordt een braai georganiseerd. Leuk leuk leuk!..

Wauw, wat een belevenissen allemaal! Super gaaf hoor!.. haha! Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat in het 'koude' Holland!..

Nog even voor de mensen die het leuk vinden hier is mijn adres en mobiele nr.

(Livingstone Backpackers)
559 Makambo Road
Livingstone (Zambia)

(+26) 0973047415

Lots of love xx

Ps. ik hoop bij het volgende verhaal wat foto's te kunnen plaatsen!

  • 06 April 2011 - 17:43

    Tetske.:

    Haha, dat is nummer vier! ;) Gezellig dat jullie met z'n vieren op de kamer slapen. Ik mag zeker niet vragen naar een airconditioning of een 'elektrische waaier'? Ben (vast net zoals jij) heel benieuwd naar de gevangenis. Hoe primitief zou het er zijn?

    Studeer ze nog even! Groetjes!

  • 06 April 2011 - 17:55

    Nien En Josien:

    Helemaal top!!!

    Heel veel succes morgen in de gevangenis!:P

    Met dat engels van jou gaat het helemaal goed komen, voor je het weet droom je in het engels:P

    Wij wachten nu al met veel spanning af naar je volgende verhaal!

    Liefs

  • 06 April 2011 - 18:11

    Anje:

    Chick!

    Wat super gaaf allemaal en wat heb je nu al vele meegemaakt... Geniet er heerlijk van, maar dat komt vast goed als ik het zo lees. Heel veel plezier!

    Liefs (K)

  • 06 April 2011 - 18:29

    Ineke Jonkman:

    Ha paulien, prachtig wat je allemaal meemaakt. Super gaaf. Met je engels komt het zeker weten goed.
    Heel veel succes morgen in de gevangenis.

    heel veel plezier saampies daar.
    groetjes Ineke Jonkman

  • 06 April 2011 - 18:29

    Gina:

    Geweldig om je eerste indruk te lezen, het is nu echt begonnen! heel veel succes daar hé, jullie doen goed werk hoor! Ik blijf je volgen liefs Gina

  • 06 April 2011 - 18:39

    Noekie:

    hey bajes klant!

    klinkr super goed allemaal. en wat een ervaringen al zeg in 2 dagen.
    ah joh dat engels heb je zo onder de knie. hadden wij in indonesie ook. je spreekt zo weer vloeiend engels hoor!

    super leuk allemaal succes morgen in de bajes. pas maar op voor je t weet zien we je op t journaal. vrouw 23 jaar uit broekland zit vast in de gevangenis in afrika.... wegens verkeerde engelse bewoordingen!!!! hahaha.

    veel plezier en succes meid! dikke x

  • 06 April 2011 - 18:50

    Nienke:

    Leuk je eerste verhaal vanuit Afrika te lezen. Vlucht dus goed verlopen, fijn! Jullie mogen dus meteen al aan de bak. Volgensmij mogen jullie daar heel mooi en dankbaar werk verrichten.. Zet hem op morgen met de voorlichting geven.
    Veel plezier en blijf je volgen.
    Liefs

  • 06 April 2011 - 18:53

    Erna:

    Woei!

    Wat klinkt het allemaal al geweldig...

    Liefs Erna

  • 06 April 2011 - 18:55

    Ceciel:

    Hee Paulien!

    Heb nu 2 verhalen gelezen... nog 2 te gaan! Genieten he! Ben erg benieuwd naar de foto's! Have fun!

    x

  • 06 April 2011 - 19:05

    Jolanda:

    Dit is echt Plientje! een lekker lang, maar leuk verhaal!

    Geniet ervan.

    xxxx Jolanda

  • 06 April 2011 - 19:07

    Inge.:

    Paulien wat super voor je!!
    Het klinkt goed, veel succes morgen in de gevangenis!!!
    En......ik blijf je volgen!

    Groetjes,
    Inge x

  • 06 April 2011 - 20:10

    Clara:

    Hoi Paulien,

    Super om je verhaal te lezen.

    Geniet ervan.
    succes morgen gaat allemaal goed komen.

    liefs Clara.

  • 06 April 2011 - 20:17

    Manon O:

    He meis!

    Leuk om je verhaal te lezen! Net als Ceciel heb ik er ook al wat gelezen ;-) Toch schrijven jullie alle 3 anders.. leuk!

    Meissie ik wens je heel erg veel plezier daar. Ik lees ook dat je het een en ander moet leren, dus hopelijk is het ook een leerzame periode voor je!

    geniet ervan meis!

    Liefs Manon

  • 06 April 2011 - 20:31

    Kristel:

    Hey Paulien
    Je bent er! Veilig en wel! Wat een mooi verhaal. Het klinkt allemaal erg bijzonder. Geniet van de tijd daar. Ik blijf je volgen.
    Liefs

  • 06 April 2011 - 20:51

    Sanne:

    Hey Paulien,

    Super gaaf en wat heb je al veel mee gemaakt zeg..! Succes in de gevangenis morgen!
    Heel veel plezier en ik blijf je verhalen volgen.

    Liefs Sanne

  • 06 April 2011 - 21:12

    Ingrid:

    Hoi Paulien,
    leuk hoor om je verhaal te lezen. En je Engels gaat vast goed komen. Straks kom je nog terug met een Engels accent! Succes morgen in de gevangenis.....
    Groetjes, Ingrid x

  • 06 April 2011 - 21:20

    Bert En Jeannet:

    Wow... veel te doen en te beleven dus! Wat geweldig moet het voor je zijn om zoveel bijzondere mensen te ontmoeten... Je verwoordt het allemaal erg mooi. We zien het al helemaal voor ons, ook zonder foto`s... Zorg voor voldoende slaap want het kon nog wel eens heel vermoeiend gaan worden. Zijn ook erg benieuwd hoe het morgen zal gaan... We zien al uit naar je volgende verhaal.

    XXxx B&J&S&M

  • 06 April 2011 - 22:15

    Anke:

    Leuk je eerste echte verhaal!!
    Fijn dat de reis verder goed is gegaan..
    Nu aan de bak!!
    Jij en studeren.. dat zal wel een tijdje geleden zijn..;-)
    Heel veel succes!!
    ennuhh.... dan presenteren.. dat komt vast goed!!

    Groetjes!

  • 07 April 2011 - 06:49

    Yvette/activity Int:

    Ontzettend mooi om te lezen; wat een indrukken zeg. Geniet ervan!

    Groetjes,
    Yvette

  • 07 April 2011 - 08:53

    Leonie:

    Paulus!
    Wat leuk om je eerste verhaal vanuit Zambia te lezen! Een goeie reis gehad, dat is fijn! Dus je kon meteen al aan de bak in de bak! ;) Ik ben erg benieuwd hoe je voorlichting daar gegaan is.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal met evt. foto's, ik blijf je volgen!
    Heel veel plezier en succes! En vooral ook genieten!
    Liefs!x

  • 07 April 2011 - 09:57

    Margriet:

    He Plientje..

    Wat een belevenissen al zeg!! super...
    Suc6 in de gevangenis en de rest van de belevenissen vandaag!!

    Lieve groetjes.. Margriet

  • 07 April 2011 - 10:07

    Ilse L:

    hee paulien,

    leuk om je verhaal te lezen!
    mooi dat je een goede vlucht hebt gehad.
    veel plezier vandaag in de gevangenis en bij het football toernooi! haha.
    En het gaat vast goed komen met je engels, succes!;)

    geniet ervan!
    liefs ilse

  • 07 April 2011 - 11:23

    Anouk:

    hey paulien. Wat een leuk verhaal heb je alweer geschreven! Fijn om te lezen dat het afscheid je niet te zwaar viel. Je kunt volgens mij ook niet echt stil staan bij thuis zo te lezen. Veel plezier nog en geniet ervan!!

    xxx

  • 07 April 2011 - 13:38

    Thea:

    Hoi Paulien
    Wat geweldig om jou zo te kunnen volgen. Ben al benieuwd hoe het jou vandaag is vergaan in de gevangenis!!
    Veel succes

    Liefs

  • 07 April 2011 - 15:45

    Wilhelmien:

    he Paulien veel sucses, en vooral veeeel plezier groetjes xx

  • 07 April 2011 - 16:39

    Gerda Mekers:

    Dag Paulien,
    Nog maar net aangekomen en nu al aan het werk, geweldig.
    Ik blijf je volgen, veel succes met het presenteren in het engels, knap hoor!
    Zo te lezen is het genieten.

    Groetjes Gerda

  • 07 April 2011 - 18:21

    Ineke:

    Wauw lieverd wat fijn om zo n enthousiast verhaal te lezen en wat is er al veel gebeurd|
    Leuke mensen om je heen dat doet ons goed.
    wij verheugen ons op een vervolg
    veel leifs xxx ien

  • 07 April 2011 - 18:38

    Angela Wijermars:

    Dag Lieve Paulien,
    Wat klinkt dat allemaal super en wat fijn dat julie zo leuk ontvangen zijn.
    De afwisseling in de projecten maakt het volgens mij erg leuk ( ben best een beetje jaloers ).
    Het Engels spreken en kletsen zal met de dag beter gaan, en het hoeft niet allemaal perfect
    Ga heerlijk genieten en pluk de dag !aan D.e.e.p de groeten ( ook die verhalen heb ik gelezen ) en een dikke knuffel van mij

    Liefs Angela

  • 07 April 2011 - 19:16

    Sandra :

    tjeetje wat een ervaringen doe je nu al op ik denk dat je straks net zo snel engels als ned praat ik hoor je zo al praten, geniet ervan en op naar het volgende verhaal...succes.

    kus uit Raalte en een kus van Sophie

  • 07 April 2011 - 19:57

    Dianne:

    Hoi Paulien,
    wat geweldig om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt de 1e dagen. Blijf je zeker volgen en geniet ervan

    Groetjes

  • 08 April 2011 - 07:03

    Moniek:

    ha meid,,

    egt super gave verhalen..!!
    zo te zien vermaak je je er goed, en kan je de mensen er goed helpen..!! geniet er van, en je engels komt vast allemaal goed..!!
    Hoe is je presentatie over aids gegaan.,? vast goed,, haha,,

    Groetjes en dikke knuff..

  • 08 April 2011 - 21:15

    Marja Te Stroete:

    Wouw, wat heb je al veel gezien en gedaan. Ik ben trots op je. Hier is het nu ook wel een 'beetje'zonnig. Ga morgen met je moeder lammetjes kijken op de lemerlerberg.
    Lots of luck girl, you can do it.
    A big huck, Marja

  • 09 April 2011 - 01:11

    Theo Te Stroete:

    Hallo Paulien, je Afrikaanse avontuur is begonnen. Heb het idee dat je direct voor de leeuwen wordt gegooid. Hier in Nederland begint de lente, het was vandaag lekker weer. Morgen gaan je moeder en Marja naar de lammetjes dag op de lemelerberg. Ook leuk en uitdagend.
    Paulien de groeten en tot gauw.

  • 09 April 2011 - 09:36

    Elise:

    Hee Paulien!
    Leuk verhaal zeg! Was de gevangenis leuk? Heel veel plezier en geniet ervan!
    x Elise

  • 09 April 2011 - 10:36

    Gerda Meijerink:

    hallo Paulien fijn dat het allemaal goed gaat ,hier gaat ook alles goed.
    Ik wens je heel veel plezier en ook ik blijf je volgen groetjes Gerda

  • 09 April 2011 - 12:44

    Ria En Jan:

    Hoi paulien!
    Alles goed met je?
    Aan het verhaal te lezen zijn de eerste indrukken oke!
    Nou heb je al een leuke zambiaan ontmoet??
    Hartstikke goed wat jullie daar met elkaar doen!
    Geniet er nog maar een tydje van!
    Groet uit het zonnige Luttenberg!

  • 09 April 2011 - 18:54

    Tom:

    Hee Plien,
    Klinkt allemaal al heel indrukwekkend,( en je bent er nog maar net). Met engels gewoon niet bang zijn dat je fouten maakt, gewoon doen dus!!
    Heel veel plezier daar!!

  • 09 April 2011 - 19:55

    Linda:

    Hey Paulien,

    Wat een mooi verhaal! Ik hoop dat alles goed gegaan is in de gevangenis en met de engelse taal komt het vast snel goed!

    Groetjes,

    Linda

  • 09 April 2011 - 21:28

    Gemma Jansen:

    Heej Plien,
    Wat geweldig om je via deze weg te volgen! Jeetje wat heb je in korte tijd al veel gedaan zeg. En wat leerzaam ook allemaal. Succes met alles en geniet ervan samen!
    Veel liefs van Wilco, Gemma, Stan, Inge en Roos

  • 10 April 2011 - 07:50

    Silvester Marian:

    Hé Paulien
    Wat fijn dat je het leuk hebt. Zo te horen kun je er veel goeds doen.
    Geniet er van.
    Groetjes

  • 10 April 2011 - 11:30

    Saskia Broekman:

    Ha Paulien,

    Wat geweldig dat we je kunnen volgen!
    Wat herkenbaar dat het lastig is in het engels te praten..bij je eerstvolgende verhaal is het vast al geen probleem meer.
    Geniet van alles wat je meemaakt!

    Groetjes Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Afrika

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2011

Thee en kletsmajoors

26 Juni 2011

'The End'....

19 Juni 2011

The moonwalk!

13 Juni 2011

Deep op Safari

05 Juni 2011

'This is Africa'
Paulien

Actief sinds 04 Dec. 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 54503

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 08 Maart 2015

Azië

03 April 2011 - 28 Juni 2011

Afrika

Landen bezocht: