Almost got arrested… - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu Almost got arrested… - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Paulien Wijermars - WaarBenJij.nu

Almost got arrested…

Door: Paulien Wijermars

Blijf op de hoogte en volg Paulien

10 April 2011 | Zambia, Livingstone

Wat een belevenissen weer…

Donderdag morgen stond Home Based care op het programma in de wijk Ngwenya hier ging ik samen met Carole, Yvonne en Brave heen.. Super leuk en spannend. Ik had het gevoel dat ons ‘medisch’ vrijwilligerswerk nu echt begon. We werden door Patrick onze chauffeur gedropt op de bestemming. Vanuit hier gingen we ter voet verder. Ik denk dat we die ochtend 6 ‘patiënten’ hebben gezien. Allemaal met verschillende problemen. Zo was er een man die een gebroken heup had, maar hier werd niks aan gedaan omdat er niemand was die met hem mee kon naar de kliniek. Heel bizar. Voor zoiets is in Nederland dan gewoon een ‘plan van aanpak’. Hier dus echt niet. Het enige wat wij voor hem konden doen was het geven van pijnmedicatie. Dit voelde heel onwerkelijk en oneerlijk.

Het is wel heel bizar om te merken dat de mensen die je bezoekt echt allemaal denken dat wij de dokters zijn en dat wij wel weten hoe het moet. Ze zijn zo blij en dankbaar met ons bezoek. Als je bij de ‘patiënten’ komt dan worden er ook eerst van alle kanten stoeltjes, bankjes of iets anders om op te zitten tevoorschijn getoverd. Daarna even een sociaal praatje met Brave of Yuyi en dan kan ons vragenvuurtje beginnen over hoe het nu gaat, wat de klachten zijn, hoe de eetlust is. We meten de bloeddruk op en evt. ook nog de temperatuur. Na deze controles kijken we wat we kunnen doen voor deze mensen. De medicijnen die wij uit mogen schrijven zijn Panadol (pijnmedicatie), Multivitamine, O.R.S en Pepsid (voor de maag). Deze medicijnen mogen we maar in een kleine hoeveelheid geven. Want als het een chronische aandoening is moeten de ‘patiënten’ naar de kliniek voor verder onderzoek. Dit proberen we dan ook te zeggen tegen ze. Maar ik ben er ook al wel achter dat veel mensen niet naar de kliniek gaan ook al adviseer je dat wel! De meeste mensen kunnen alleen ter voet bij de kliniek komen en als lopen een probleem wordt dan gaan ze gewoon niet.

Donderdag middag stond dan toch echt de HIV voorlichting op de planning. Pff.. ik zag er wel tegenop hoor. Niet zozeer omdat het in de gevangenis was maar meer omdat ik dan voor een grote groep in het Engels moest gaan praten. Nou ja, ik heb mijn beste beentje maar voorgezet..
Even leek de voorlichting helemaal niet door te gaan omdat ik zelf bijna achter de tralies zat.. haha! Yvonne was foto’s aan het maken en Brave zei hier niks van. Dus ik dacht laat ik dan ook maar een foto maken, best stoer om te kunnen laten zien dat ik echt in de gevangenis ben geweest!.. Ik was opeens niet meer zo stoer toen de bewaker me opeens aan mijn arm mee trok en ik mijn camera moest inleven.. BRAVE HELP!.. Ik moest alle foto’s wissen.. dat heb ik natuurlijk braaf gedaan! Nou toen was het ook wel weer goed, maar de schrik was er wel even!.. En Yvonne die werd natuurlijk niet gepakt! Maar goed, ik zie er van nature ook erg crimineel uit hé..

Gelukkig ging de voorlichting echt super goed en wat het echt leuk om te doen. Behalve het feit dat de gevangene gewoon de ruimte in en uit konden lopen en er maar één bewaker was die ook af en toe nog weg liep. Maar Brave, mijn redder in nood was er de hele tijd bij, dus ik dacht mij kan niks overkomen. Ik moet zeggen dat ik het best intimiderend vond om als drie blanke meiden voor een groep van 32 ‘donkere’ mannen te staan en voorlichting te geven over de meest dodelijke ziekte van Afrika. De voorlichting duurde in totaal twee uur waarvan Brave vooral veel heeft geklets omdat hij nou eenmaal een over enthousiaste man is en natuurlijk ook ons Engels moest vertalen in het Nyanji.
Toen de voorlichting was afgelopen moesten we buiten nog even wachten op Benny onze chauffeur, en toen hebben we nog even geklets met de bewaker. En opeens zei de bewaker je mag wel een foto maken hoor.. nou ja zeg!.. Waarvoor werd ik twee uur eerder nog bijna gearresteerd????..

Donderdagavond was er een voetbal wedstrijd tussen de lokale bevolking en ons ‘de vrijwilligers’. Erg leuk en gezellig. Na de wedstrijd was er een braai. Ook erg gezellig en lekker! Pff.. wat veel, maar wat lekker. Ik heb dan ook voor het eerst in het mijn leven krokodil gegeten! Onder het motto ‘inburgeringcursus’

Vrijdagmorgen ben ik samen met Carole, Jur, Chloe en Benny naar de Old Peoples Home geweest. Ik moet zeggen dat ik dit echt niet leuk vond in het begin. Ik schrok zo van de omstandigheden daar. Allemaal mensen van in de tachtig die daar ‘wonen’ omdat niemand van de familie meer voor ze kan zorgen. Ik moet zeggen dat je het niet echt wonen kunt noemen. Voor mijn gevoel zijn de mensen nog steeds grotendeels op zichzelf aanwezen en krijgen ze vrij weinig hulp bij de dagelijkse levensbehoefte. Geen hulp bij het wassen en aankleden het eten of wat dan ook. Als ontbijt kregen ze één kopje thee en drie droge witte boterhammen. Er was niks geen dagbesteding of wat dan ook. En ze zitten dan ook de hele dag in en rondom het gebouw niks te doen.
De zorg die ik samen met Carole heb geven was vooral medisch. We hebben ongeveer 15 mensen gezien en gesproken. We hebben bij iedereen de bloeddruk gemeten en gesproken over de gezondheid. Bij de mensen die aangaven dat het niet goed ging konden we niks anders doen dan ze doorverwijzen naar de kliniek. Maar zoals ik al eerder zei gaan de mensen vaak niet. Helemaal de oudere mensen niet, want die kunnen er gewoon niet meer op eigen gelegenheid komen en hebben vaak geen familie meer. Na het medische gedeelte hebben we nog fysiotherapie gedaan in een hele grote kring samen met alle ouderen die dat nog konden. Het was een intensieve ochtend maar ik had er wel een voldaan gevoel over, omdat ik door mijn ‘zijn’ toch een bijdrage heb kunnen leveren. En hopelijk kan ik dat nog veel vaker doen in de aankomende weken.

Vrijdagmiddag stond er Family Support in de wijk Linda op het programma. Wat ik van Elise had gehoord was dit echt heel leuk en vond ik dat ook helemaal leuk om te doen. Het is een project die echt georganiseerd is voor de kinderen. Er komen kinderen die al veel hebben meegemaakt zoals de dood van hun ouders, of de zorg voor hun broertjes of zusjes. Tijdens de twee uur Family Support kunnen ze weer even kind zijn en lekker spelen met de dingen die wij mee nemen.
We hadden dan ook van alles meegenomen, zoals een springtouw, ballen, frisbees enz. De kinderen waren echt helemaal enthousiast en blij met onze komst. Heel bijzonder om te zien. Het springtouw was erg populair maar ook wij zelf waren erg populair. Alle kinderen wilden onze haren voelen, onze huid aanraken en gewoon bij ons zitten en dit kunnen ze echt uren en uren volhouden. Wij ‘blanke mensen worden ook wel ‘mzungu’ genoemd. Toen het project alweer afgelopen was werd onze bus echt nog wel vijf minuten achterna gerend door alle kinderen ze bleven maar zwaaien en zwaaien.

Dit was het laatste project van deze week en dat betekend dus weekend.. YES… Erg fijn. Het was een super leuke en interessante week maar ook erg vermoeiend. Ik was blij gewoon even lekker niks te kunnen doen. Nou ja, niks doen. We hadden voor zaterdag een excursie gepland namelijk Lion Encounter (wandelen met leeuwen), en we moesten klaar staan om 6.45.. OEPS!
Maar wat een gave excursie zeg.. We konden gewoon echt met de leeuwen wandelen, ze aaien en aanraken..WAUW... De gids vertelde over hun project om de leeuwen in Afrika te beschermen en ze zelf op te voeden om ze daarna in het wild los te laten. De wandeling duurde ongeveer een uurtje. Op de terugweg stonden er opeens vier olifanten voor onze bus. Nog meer WAUW!

De rest van de dag hebben we een beetje aan het zwembad gelegen en hebben we alle gemaakte foto’s bekeken en op de computer gezet.. foto’s genoeg. Want we hebben nu al in onze eerste week met z’n alleen ongeveer 1000 foto’s gemaakt. ’s Avonds hadden we een sunset cruise. Dit was leuk maar niet heel bijzonder. Ik hoopte nijlpaarden en krokodillen te kunnen zien maar helaas. Wel een onwijs mooie zonsondergang. En ach, we hebben nog tijd genoeg om de BIG FIVE te kunnen zien, dus dat gaat helemaal goed komen!

Tot de volgende keer, Twaienda!

Liefs xx

  • 10 April 2011 - 13:21

    Margriet:

    Zozo Paulien..
    Alweer veel beleeft, knap hoor hoe je dat allemaal doet!!
    Leuk dat je van die mooie verhalen schrijft wat je allemaal mee maakt!!
    Geniet nog even van je weekend!! :d

    Liefs.. Henri & Margriet

  • 10 April 2011 - 13:37

    Koen:

    he Paulien,

    Je reisverslagen zijn erg leuk om te lezen. Ik heb het idee dat jullie erg veel meemaken en beleven.
    Heb nog geen foto's gezien. Kan dat kloppen?
    Geniet er nog maar van!!

    groeten Koen

  • 10 April 2011 - 14:10

    Noekie En Jos:

    jeetje plien, wat een verhalen zeg! wel schrikken he die armoede! vond dat in indonesie ook zo erg!!! soms zo oneerlijk! maar had toch wel bijna gelijk dat je vast zou komen te zitten! hahaha! veel plezier nog en werkze!

    p.s neem een stukje krokodillenstaart meer!!! zoooooo lekker! en zoooooo lang geleden!!! x noekie en jos

  • 10 April 2011 - 15:06

    Angela Wijermars:

    Dag Paulien, het is net of ik een spanned boek aan het lezen ben.
    En fijn dat je er voldoening in hebt om daar een steentje te kunnen bijdragen .
    De komende week zul je denk ik wel weer afwisselende projecten doen .Veel succes en plezier samen.
    Thuis is ook alles goed, lekker weer en genieten van de lente
    Je kreeg nog een kaartje van Bean en haar gezin om je veel plezier te wensen .

    Dikke knuffel .

  • 10 April 2011 - 16:02

    Agnes:

    Hoi Paulien.
    Wat een belevenissen al de eerste week.En ook al lekker bij gekleurd? Ik blijf je verslag volgen.
    x x x Agnes.

  • 10 April 2011 - 16:40

    Jeannet:

    Hoihoi Paulien.... Leuk dat je op hyves laat weten dat er weer een nieuw verslag is... ik denk dan YES! en ga gelijk ff lezen haha..
    Je bent nu nog maar een week weg en al zoveel gezien en beleeft. Leuk hoor!
    Hier is `t terrasjesweer, dus vanmiddag gezellig bij Nunu gezeten. Heerlijk!
    Tot de volgende!!!

    xx Jeannet (en de mannen)

  • 10 April 2011 - 16:41

    Ingrid Vd W:

    Jeetje Paulien, wat een verhaal en wat heb je al veel gezien en meegemaakt in een week tijd.
    Je kunt wel een boek gaan schrijven en uitgeven. Hoop binnenkort het volgende verhaal te lezen. Groetjes, Ingrid xxx

  • 10 April 2011 - 17:07

    Tetske.:

    Hey Paulien,

    De bewaker vond je praatje vast erg goed en zag hij in plaats van je criminele kant ook nog je zusterlijke kant! ;)

    Veel plezier (en hopelijk nog veel WAUW)!

  • 10 April 2011 - 17:14

    Laura W:

    Hej Paulien!

    Wat een gave verhalen! Vooral, al die armoede ed..
    Toen ik in Zambia was heb ik ook de sunsetcruise gedaan maar zagen we echt alleen maar olifanten, nijlpaarden e.d.
    Super gaaf om te lezen!
    Ik blijf je volgen!

    Groetjes Laura

  • 10 April 2011 - 17:30

    Clara:

    wouw Paulien wat een avontuur.
    Wat kunnen wij onze oudjes dan goed verzorgen! Maar alles wat je kan doen is mooi meegenomen.
    Weer een erg mooi verhaal om te lezen.
    En meid wat maak je veel mee.
    Groetjes van Hans en de kids.
    veel liefs Clara.

  • 10 April 2011 - 17:35

    Ellen:

    Hee Paulien,

    Ben er maar eens even goed voor gaan zitten om je verhaal te lezen. Maar wat super gaaf zeg wat jullie allemaal voor de bevolking daar doen, zou zo naar je toe willen om je te komen helpen, haha..
    Nou blijven genieten meid en kijk uit naar je volgende verhaal!

    Xx Ellen

  • 10 April 2011 - 19:17

    Manon & Jos:

    Hi Paulien,
    Leuk om de verhalen te lezen. We blijven zo goed op de hoogte. De rest van de dagen ga je zeker ook volhouden!!! Blijven genieten van je avontuur!!!
    grtjes

  • 10 April 2011 - 19:40

    Jos En Anja:

    Hier een reactie uit het mooie dorpje Luttenberg, jullie weten wel de parel van Salland!!
    Namens Jos de hartelijke groeten aan Danielle en mij (Anja) dikke knuffel aan Paulien...natuurlijk ook lieve groetjes aan jullie reisgenoten, geniet van deze enorme reis, maak er wat moois van!! Wauw wat een ervaring...we blijven jullie volgen....heel veel plezier!! Doei doei!!

  • 10 April 2011 - 20:46

    Gerda Mekers:

    Zo , wat een verhaal, al vele indrukken op gedaan, geweldig.
    Ik blijf uitkijken naar je verhalen.
    groetjes Gerda

  • 10 April 2011 - 21:51

    Saskia:

    Hoi,

    Zeg..je maakt het toch niet té spannend?
    Geweldig wat je allemaal meemaakt en zoveel in korte tijd.

    Groetjesss

  • 11 April 2011 - 08:33

    Lara:

    hey paulien,
    geweldig om je verhalen te lezen.
    knap wat je daar allemaal doet, ben erg benieuw wat je allemaal nog meer mee gaat maken. geniet ervan, liefs lara

  • 11 April 2011 - 11:53

    Anke:

    Poeh.. een leuke, mooie, indrukwekkende, maar vooral een vermoeiende week moet dat zijn geweest..
    Leuk om je verhaal te lezen!!
    Succes maar weer deze week!
    Groetjes!

  • 11 April 2011 - 12:02

    Irene:

    Ha Paulien!

    Leuk om te horen dat het zo goed gaat en dat je er zo van geniet! Je verhalen zijn erg herkenbaar, kinderen die met het kleinste al helemaal gelukkig zijn, mensen die continu aan je huid en haar zitten en de noodstop's die je moet maken voor alles wat er op de weg loopt.

    Geniet ervan!

  • 11 April 2011 - 14:52

    Nienke:

    Alweer heel wat gezien, gedaan en beleeft afgelopen week.. Erg leuk te lezen. En wat kun je met wat kleins veel voor de mensen betekenen.
    Succes maar weer
    Liefs

  • 11 April 2011 - 16:44

    Margriet:

    Leuke foto's Paulien, je hebt het volgens mij erg na je zin!!
    Geniet er van!!

    Liefs.. xx Margriet

  • 11 April 2011 - 17:13

    Noekie:

    nice picks chick! haha

  • 11 April 2011 - 17:35

    Angela Wijermars:

    Prachtige foto's , en de leuke gezellig sfeer straalt ervan af. Nu gaan de verhalen nog meer spreken .

  • 11 April 2011 - 18:53

    Pieter:

    Wat een supervet zwembad zeg!!

  • 11 April 2011 - 19:31

    Florens (moeder Van):

    Paulien je kan het!! en je maakt ook nog prachtige foto's. Het lukt jou zelfs om ze op deze site te zetten!

  • 11 April 2011 - 20:32

    Gemma:

    Heej Plien,
    Ik kom net van koor en natuurlijk nog wel ff over jou gehad. Hoe zal het met Plientje zijn, thuis gelijk maar even kijken of er weer nieuws is. Jeetje wat een belevenissen weer zeg. Het lijkt wel of ik in 1 of ander avonturenboek zit te lezen, pffff. Leuk die foto's ook!
    Werk ze nog en geniet ervan met elkaar, liefs Gemma

  • 12 April 2011 - 07:10

    Clara:

    Hej Paulien,

    Het is leuk om je te volgen,en nu hebben wij er ook een beeld bij waar je verblijft
    leuk. Prachtige foto's.
    Paulien geniet ervan..

    Clara

  • 12 April 2011 - 11:22

    Jannie:

    Hoi Paulien, petje af voor wat jij daar allemaal doet en meemaakt.
    Stelt een spin midden op de gang niets voor , toch?

    groetjes Jannie SK

  • 12 April 2011 - 17:12

    Mia:

    He Plientje, ik heb je na ff zoeken gevonden, gaaf hoor om te lezen wat je allemaal meemaakt, kan me voorstellen dat de kids het fijn vinden om bij je te zitten, heerlijk genieten, meid geniet zoveel je kunt en heimwee is er niet bij???
    ja alleen naar ons dan he maar das logisch toch??
    groetjes en xxxxxx mij

  • 12 April 2011 - 17:46

    Mariska:

    Hi Mzungu!
    Of zal ik zeggen daktari ( dokter)!
    Nou, jij bent al lekker in het afrikaanse gedoken zeg... wat een indrukken en wat een flink programma wat jullie doorlopen. Wens je alle goeds en veel succes. Blijf vooral lekker van je afschrijven om een en ander te verwerken. Groetjes uit het iets anders georganiseerde NL.. haha

  • 13 April 2011 - 20:42

    Sandra:

    wauw zeg wat maak jij al veel mee, en geweldig die foto's met de kinderen lees je verhalen met veel plezier.
    Op naar het volgende avontuur..

    Liefs uit Raalte xxx san

  • 13 April 2011 - 21:23

    José Oostewechel:

    Hallo Paulien,
    Nog bedankt voor je mail, lees nu
    voor het eerst jou verhalen "prachtig" wat een andere wereld en zoveel indrukken, je bent super goed bezig. je kunt hier straks zo promoveren. Geniet ervan, heeeeeel veeeeeel succes
    knuffel José

  • 14 April 2011 - 17:48

    Henny:

    Wat een verhaal zeg, je maakt wel wat mee.
    Ik heb de foto's gezien, mooi contrast.
    Pas op voor die leeuwen, je weet maar nooit.
    Geniet er van en ik hoor wel weer.
    groeten Henny

  • 15 April 2011 - 17:17

    Anton-Ineke-Pim:

    Hey Paulien,

    Het ziet er al leuk en gezellig uit met jullie, zet hem op .

    groetjessss uit Broekland,.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Afrika

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2011

Thee en kletsmajoors

26 Juni 2011

'The End'....

19 Juni 2011

The moonwalk!

13 Juni 2011

Deep op Safari

05 Juni 2011

'This is Africa'
Paulien

Actief sinds 04 Dec. 2010
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 54509

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 08 Maart 2015

Azië

03 April 2011 - 28 Juni 2011

Afrika

Landen bezocht: